cikk

Biztonságban a neten

2024. 06. 12.

Oscar-díj vagy ötszázezer követő? - A gyerekpszichológus szerint nem az a baj, ha a fiatalok influencerek akarnak lenni

Szerinted melyiket választaná 2024-ben egy gyerek?

Bojti Andrea gyermekpszichológus beszél arról, hogyan reagáljunk és mit tegyünk, ha a gyermekünk influencerré szeretné válni.

Oscar-díj vagy ötszázezer követő? Szerinted melyiket választaná 2024-ben egy gyerek? Tízből kilenc biztosan az utóbbit. Az általunk megkérdezett gyermekpszichológus, Bojti Andrea praxisában például mostanában csak olyan kamaszokkal találkozott, akik nagyon szívesen lennének influencerek vagy youtuberek. És a szakember szerint ezzel nem is lenne semmi gond. Mással van a baj.

Sokat álmodoztál gyerekként arról, hogy teltházas koncerteket adsz, mint a világ leghíresebb énekesnője, sorra nyered a VB-ket a legtehetségesebb focistaként, vagy veszed át az Oscar-díjat a legjobb színész/nő kategóriában? Nos, ma már nem sok fiatal vágyik ilyen karrierre. Helyette viszont minden évben egyre több gyerek szeretne influencer vagy youtuber lenni.

Egy 2019-es felmérés szerint az amerikai fiatalok 86 százaléka lenne véleményvezér, a Lego és a Harris Poll közös, 2020-as kutatása szerint, amelyben 3000 megkérdezett 8-12 éves vett részt, a brit gyerekek közül már háromszor annyian választanák a véleményvezérkedést vagy youtuberkedés, mint az űrhajózást. Pedig korábban mindenki Neil Armstrong akart lenni.

Hazánkban akkoriban még nem voltak ilyen kiugróak a számok, a Be Social közösségi média ügynökség 2019-es felmérése szerint a magyarországi tinédzsereknek csupán a negyede, egész pontosan 24 százalékuk vágyott az influencer létre. Akkor. Napjainkban bizonyára sokkal közelebb vagyunk az amerikai adatokhoz. Lehet, hogy sok szülő (hozzám hasonlóan) egy kétségbeesett jajistenemmel reagál a fentiekre, Bojti Andrea gyermekpszichológus nem látja olyan tragikusnak a helyzetet.

Miből lesz a cserebogár?

„Manapság a kamaszok identitáskeresésének gyakorlatilag kikerülhetetlen elemei az influencerek. A szubkultúrájuk része, hogy kit követnek.” – kezd bele Bojti Andrea, A magabiztos szülő című könyv szerzője. „És az, hogy olyanok akarnak lenni, mint ők, szintén teljesen normális. Gondoljunk bele, a mai harmincas-negyvenes szülők anno popsztárokat, akciófilmhősöket imádtak, olyanok is akartak lenni. Annak a generációnak a szülei sem értették ezt a rajongást, ahogy most mi sem értjük az influencer mániát, pedig a kettő nagyon hasonló.” – folytatja a gyerekpszichológus.

De mi a fő ok, amiért csábítóbb mondjuk a TikTok-sztárokok, vagy a youtuberek élete, mint mondjuk Oscar-díjas színésznek lenni? Bojti szerint a kulcs, hogy az egész sokkal közelebbi, egy könnyen megvalósítható álom, hiszen látjuk mi is, hogy rövid időn belül, akár pár nap alatt lehet valaki felkapott influencer bármelyik közösségi média platformon. „A lényeg a megértés. Nem kell elfogadni, de fontos érteni és megérteni a világot, amiben ma a gyerekeink élnek.”

A gyermekpszichológus szerint tehát azzal nincs baj, ha gyermekünk influencer akar lenni. „Nem kell teljesen leírni egy gyereket, csak mert véleményvezér karrierre vágyik. Persze, ha például cicimutogató influencer akar lenni a lányunk, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy milyen értékrendi probléma lehet, mi más állhat az egész mögött. Ezzel természetesen érdemes foglalkozni. De ha azt látjuk, hogy a gyerekünk jól van, nem szorong, vannak barátai, nem romlottak a jegyei, nincs elkallódva, akkor nincs gond. Mindig komplexen kell ránézni a dologra.” – javasolja a szakember, aki pozitív példaként Pachert Balázst hozta fel, akit Balázs Kicks néven találhatunk meg a közösségi médiában és a TikTokon több mint 796 ezer követője van. Különleges sneakerek értékesítésével foglalkozik 15 éves kora óta (idén lesz 22 éves!), 2023-ban a Forbes 30 sikeres magyar 30 alatt listáján is szerepelt.

Az influencerség önmagában még nem rossz választás

„Ne szörnyülködjünk, hanem komplexen lássuk az egészet!” – folytatja Bojti, aki szerint elengedhetetlen a partneri, megértő szülői hozzáállás, valamint tudni és ismerni, hogy kiket is követnek a gyerekeink. „Kérdezzük meg, hogy miért pont őket követi a gyerekünk. Milyen témák foglalkoztatják? Miért éppen az érdekli? Mutassa meg, milyen tartalmakat fogyaszt, nézzük meg vele együtt néhány videót és aztán beszélgessünk róluk. Egészen más lesz a gyereknek is, hogy nem magányosan van benne és nekünk is, hogy tudunk kapcsolódni a gyerekekkel. A legfontosabb szerintem az, hogy ne eltávolodjunk azzal, hogy elítéljük a social mediát és az influencereket, mert pont ezzel verhetünk éket a gyerek és a szülő közé.” – zárta Bojti Andrea, aki a közösségi médiának hála Instagramon több mint 55 ezer, TikTokon pedig több mint 7 ezer követőjét, leginkább szülőket lát el klinikai gyermek- és ifjúságpszichológus-influencerként gyermeknevelési tanácsokkal.

Mire vágyik a gyereked? Indítsatok el egy szuper beszélgetést, ebben segít családi társasjátékunk!

Ha tetszett ez a cikkünk, olvasd el ezeket is:
Rajongó tinik és online barátságok
Csábítóbb sztriptíztáncosnak állni, mint tanulni a mai fiatal lányoknak?
Bevállalósság vagy életveszély?
Mik azok a rövid online videók, amiket órákig néz a gyereked?
Követők és követés

Hasznos volt?