Biztonságban a neten
2024. 11. 12.
Gamer lett a gyerekem, aggódjak? – Inkább készítsd fel!
Mint ahogy minden online tevékenységnek, így a videójátékoknak is megvannak a maga veszélyei, amelyek a kezdőkre, így akár a gyermekekeinkre leselkednek. Szülőként ugyanakkor mi tehetünk legtöbbet azért, hogy a játék biztonságos legyen. Mutatjuk, hogyan!
Az elmúlt egy-két évtizedben egyes online videójátékok rajongótábora világszerte sokmilliósra nőtt és a gamerek sajátos szubkultúrája is létrejött, a kétezres évek derekára pedig megszületett az e-sport fogalma.
Imádunk játszani
Az, hogy a videójátékok és ezen belül is az e-sport mennyire a mindennapok része, bizonyítja a Magyar E-sport Szövetség, vagyis a HUNESZ legfrissebb, 2023-as kutatása, amely szerint Magyarországon 3,5 millió felnőtt (18-65 éves) játszik kisebb nagyobb rendszerességgel valamilyen videójátékot, és közülük 810 ezer főre tehető azok száma, akik komolyabban is e-sport-játékokkal játszanak. A Generali 2021-es felmérése pedig megállapította, hogy a 6-18 éves magyar gyerekek háromnegyede játszik videójátékkal, közülük minden negyedik naponta egyszer, minden nyolcadik viszont naponta akár többször is. A videójátékozó gyerekek átlagosan hetente 8 órát fordítanak erre a hobbira.
Fegyver a scammerek ellen
Virtuális jellege és a játékok sajátosságai miatt ugyanakkor a gyanútlanabb gamerekre veszélyek is leselkednek, amelyekkel jó, ha szülőként is tisztában vagyunk, hogy segítsünk felvértezni ellenük gyermekeinket. Ez, bár nem mindig egyszerű feladat, józan ésszel és tájékozottsággal sokra mehetünk, hiszen a kockázatok nagyon is hasonlóak ahhoz, mint ami egy kirakodóvásáron leselkedik ránk, vagy amelyekkel az online világban nap mint nap találkozhatunk.
Ahogy mindenütt, úgy a gamer-univerzumban is léteznek scammerek, azaz csalók. Célpontjaik általában fiatal játékosok, akiket sokszor könnyen megvezetnek. Legfőbb céljuk, hogy adatokat csaljanak ki, vagy olyan üzletet kössenek a gyanútlan gamerekkel, amelyek utóbbiakra nézve előnytelenek és amelyek tárgyai a játékokban alkalmazott virtuális kiegészítő eszközök, képességek, skillek.
Túl jól hangzik, hogy igaz legyen? Nem is az!
A csalási kísérletek minden esetben a megtévesztésen alapulnak és számtalan módjuk van, de néhány példával jól illusztrálható ezek forgatókönyve. Az egyik fő veszélyforrás a tárgykicserélés során merül fel: a nem használt képességeknek és eszközöknek szigorúan csereberélésére épülő másodpiacuk van a Steam Csere oldalon. Fennáll ugyanakkor a veszélye, hogy a csereajánlatban felajánlott tárgy nem pont az, aminek látszik, így nem is olyan értékes. A gyanútlan játékosokkönnyen ráfázhatnak úgy is, ha olyan ajánlatot fogadnak el, amelyben több alacsony értékű tárgyad szerepel (kártyák, ládák stb.), de – elvileg – van köztük elrejtve egy nagy értékű képesség, eszköz is. A valóság sajnos nem szokta visszaigazolni az ilyen ajánlatok korrektségét.
Örökzöldek: spam és adathalászat
Természetesen itt is ismert a spamelés: amikor a csaló nagy értékű tárgyakat kér, cserébe pedig semmit nem kínál fel, de azt reméli, hogy a figyelmetlen felhasználó félrekattintva elfogadja az ajánlatot. De trükközhetnek adathalászattal is, ekkor a cserét megerősítő, szenzitív információkat tartalmazó e-mail küldésére próbálnak rávenni bennünket. Fogjunk gyanút akkor is, ha egy felhasználó pénzt ajánl PayPal, Paysafecard, Steam Pénztárcakód, Steam Digitális Ajándékkártya, vagy más platform használatával.
A józan ész, mint csodafegyver
Fontos hangsúlyozni: a csalási kísérletek ellen a leginkább a józan eszünk és kellő háttértudásunk a legjobb fegyver. Érdemes például a HUNESZ oldalán és a Store.steampowered.com-on tájékozódni, ahol számos hasznos információ megtalálható, de egy egyszerű kereséssel is sok jó, vagy épp elrettentő példát találhatunk, amiből okulhatunk. Jó, ha tudjuk, hogy a csereberélésre szolgáló Steam Csere kezelőfelülete semmilyen formában nem támogatja pénz átadását, semmilyen külső platformon. Fontos, hogy minden esetben győződjünk meg arról, korrekt felhasználóval van dolgunk és csak akkor vágjunk bele az üzletbe, ha kizártuk az átverés lehetőségét.
A HUNESZ legújabb, 2024-es kutatásában még több érdekes infót találsz!
Ha tetszett ez a cikkünk, kérlek olvasd el ezeket is:
Biztonságban a neten
Videójátékot, de milyet? Segíthet a korhatári besorolás és más jelzések
Biztonságban a neten
Cyberbullying a videójátékokban is jelen van! Így védd a gyerekeidet
Hasznos volt?