Boldog család
2024. 10. 28.
A gyerekek több szerepben is lavírozhatnak, amelyek közül néhány téged is meglephet. Azonban a felismerés a kulcsa annak, hogy igazán megértsd őt.
A tanító néni vagy egy tanár olyan beszámolót tartott a gyerekedről, ami alapján rá sem ismertél? Sok szülő meglepődve tapasztalja, hogy az a cserfes, örökmozgó és szószátyár gyerek, akit otthon ismernek, az iskolában egy visszahúzódó, csendes valakivé válik. Vagy éppen fordítva: otthon alig hallani a hangját, de az iskolából az a visszajelzés érkezik róla, hogy zavarja az órát. Mi állhat ezeknek a viselkedésbeli különbségeknek a hátterében?
Otthon a gyerekek általában biztonságban érzik magukat, szabadabban kifejezhetik érzelmeiket és gyakran ott engedik ki a nap során felgyülemlett stresszt is. Ezért könnyen előfordulhat, hogy egy-egy hosszú tanítási nap után több lesz a hiszti, ingerlékenyebbek és nehezebben kezelhetők lesznek a gyerekek. Az iskolában, ezzel szemben egy teljesen más közegben kell helytállniuk. Több órán keresztül komoly elvárásoknak kell megfelelni. Az iskolai környezet sokkal strukturáltabb és így szükségessé válik az alkalmazkodás, a fegyelem betartása és a társas normák követése, ami sok energiát von el a fejlődő idegrendszertől.
Főleg kisebbeknél esik meg gyakran, hogy a túl hosszú időn keresztül szabályozott viselkedés szétesik, amint átlépik az otthon küszöbét. A jelenségnek neve is van: korlátok összeomlása iskola/óvoda után. A sok visszafojtott érzelem egyszerre zúdul a szülő nyakába, és ilyenkor a gyerekek két módon reagálnak a túlterheltségre:
· Kirobbanás: például kiabál, ingerlékenyebb lesz vagy agresszív jegyeket mutat.
· Berobbanás: például becsapja az ajtót, elvonul, nem akar beszélni.
Az érzelmi kirobbanáson és a korlátok összeomlásán túl több tényező is hatással lehet arra, hogy az iskolai és az otthoni személyiség nem egyezik. A tanár-diák kapcsolat, a társas környezet, az osztálytermi szabályok mind alakítják azt, hogy a gyerekek hogyan viselkednek a tanórák alatt. De sokszor mindössze arról van szó, hogy különböző társas szerepeket próbálnak ki a gyerekek, amelyek segítik őket az önazonosságuk kialakításában.
Az iskolai környezet szigorúbb struktúrája és elvárásai miatt a gyerekek sokszor a környezet elvárásaihoz igazítják a viselkedésüket. A társakkal és a pedagógusokkal való interakciók hatására pedig akár bizonyos személyiségkategóriákba is bekerülhetnek. Ezek a típusok a leggyakoribbak:
A csendes megfigyelő – Visszahúzódó és figyelmes, keveset szólal meg, de alaposan megfigyeli a környezetét, és szorgalmasan dolgozik.
A magabiztos vezető – Az osztály középpontjában áll, szívesen vállal vezető szerepet a csoportos feladatokban és dominál a társas interakciókban.
A közösség oszlopos tagja – Könnyen teremt kapcsolatot a társaival, jól érzi magát társas helyzetekben és szeret másokkal együtt dolgozni.
A maximalista – Mindig a legjobbat szeretné nyújtani, igyekszik megfelelni a tanári és szülői elvárásoknak, de sokszor túlzott nyomást helyez saját magára.
A lázadó – Nem követi vakon a szabályokat, gyakran keresi a lehetőséget, hogy saját útját járja és kihívásnak éli meg a hagyományos kereteket.
A figyelemelterelő bohóc – Humorával, viccelődésével szeretne kitűnni, gyakran a többiek szórakoztatására törekszik, de ez sokszor az órai munkájának rovására mehet.
Az, hogy egy gyerek másként viselkedik az iskolában és otthon, természetes, de fontos megkülönböztetni, hogy ezek az eltérő magatartásformák a kimerültségből és a korlátok lebomlásából fakadnak, vagy pedig az iskolai környezetre adott alkalmazkodási reakciók. A szülőknek támogatni kell a gyerekeket abban, hogy kezelni tudják a túlterheltséget. Vagy, ha ezek a különbségek túl nagyok vagy túl gyakoriak, érdemes beszélgetni a pedagógusokkal, hogy megtudjuk, mi történik az iskolában és hogyan segíthetünk gyermekünknek harmonizálni a két környezet közötti átmenetet.
Ilyenkor nagy segítség lehet, ha várunk a leckeírással és elegendő pihenőidőt engedünk a gyereknek. Próbáljunk meg otthon az elvárások helyett inkább a kapcsolódásra fókuszálni.
Személyiségtípus felismerése esetén: Ha azt látjuk, hogy a gyerek az iskolában valamilyen kategóriába került – akár saját akaratából, akár a környezet hatására –, érdemes leülni vele és beszélgetni arról, hogyan éli meg ezt a szerepet. Lehet, hogy a visszahúzódó gyerekek számára például ez frusztráló, mert úgy érzik, nem tudják megmutatni igazi önmagukat és elvesznek az osztályközösségben. Ilyenkor fontos megérteni, hogy mi zajlik bennük: talán több támogatásra, bátorításra van szükségük, hogy magabiztosabban mozogjanak a közösségben és kilépjenek a rájuk ragadt „címke” alól.
Mindkét helyzetben az a legfontosabb, hogy a gyerek úgy érezze, hogy értik és támogatják őt a felnőttek mind az iskolában, mind otthon.
Tanulás, fejlődés
Tanulás, fejlődés
Hasznos volt?