cikk

Biztonságban a neten

2025. 01. 06.

A görgetés valóban elrohasztja az agyat?

A rövid válaszunk: igen. A picit hosszabbért irány a cikk.

Bármibe lefogadom, hogy a te gyereked is mutatott már olyan videót neked valamelyik social csatornán, ami után úgy érezted, elpusztult pár agysejted. Én legutóbb a Skibidi Toilet nevű YouTube videó után éreztem úgy, hogy kisültem. A vécécsészéből kilógó fej értelmetlen halandzsázását, ami bármilyen furcsa sorozattá fajult, több 10 millió ember nézte meg, és bár a kommentszekcióban sokan méltatlankodnak a videó alatt, ez kevés, A számokból is látszik, hogy a trash jobban virágzik, mint valaha.

Nem csoda, hogy az Oxford English Dictionary kiadója az Oxford University Press az év szavának a "brain rot", azaz agyrothadás kifejezést választotta. A szakemberek szerint a kifejezés jelentése „egy személy mentális vagy intellektuális állapotának feltételezett romlása, különösen a triviális vagy kihívást nem jelentő anyagok (különösen az online tartalmak) túlzott fogyasztásának következményeként”. Kényelmes lenne azt gondolni, hogy ez csupán ijesztgetés, valójában konkrét bizonyítékok állnak a rendelkezésünkre arról, milyen pusztító hatással van a gondolkodásunkra például a fenti vécés agyrém.

A figyelmünkért folytatott harc

A különféle platformok algoritmusa tökéletesen működik, nemcsak a gyerekeket húzza be az állandó görgetés, ha mélyen magunkba nézünk, szülőként is gyakran megesik, hogy egy fárasztó nap után a kedvenc trash tartalmunkkal engedjük ki a fáradt gőzt.

Az elmúlt években egy halom tudományos vizsgálat, többek között a Harvard, az Oxfordi Egyetem és a londoni King's College által végzett kutatások is bizonyították, hogy a netes tartalom túlzott fogyasztása rövidíti a figyelmet, gyengíti a memóriát és torzítja a kognitív folyamatokat az agyban. Earl Miller, az MIT idegtudósa és a megosztott figyelem világszinten elismert szakértője 2022-ben arra figyelmeztetett, hogy „a kognitív leépülés viharában” élünk. Dr. Gloria Mark, a Kaliforniai Egyetem informatika professzora és az Attention Span című könyv szerzője bizonyítékokat talált arra, hogy drasztikusan csökken a koncentrációs képességünk. Kutatócsoportja 2004-ben megállapította, hogy az átlagos figyelem időtartama bármely képernyőn két és fél perc. 2012-ben ez az érték 75 másodperc volt. Hat évvel ezelőtt pedig 47 másodpercre csökkent.

A lázadó generáció

Az agyrothadás kifejezés egyébként az angolszász területeken élő fiatalok körében terjedt el mostanság, akik beszélni kezdtek a közösségi médiában a jelenségről. Különös, hogy éppen az a generáció hangosította ki a problémát, amelynek tagjait momentán a leginkább veszélyezteti. Azért ez biztató, nem? A Z generáció tagjai több olyan mozgalmat is indítottak az elmúlt években, amelyek valamilyen módon fellépnek a platformok népbutító hatásai ellen, gondoljunk csak arra, hogy egyre több fiatal kér butatelefont, illetve sokan – ahogy a Hello Szülő is – kampányolnak a képernyőmentes gyerekkorért. Közeleg a karácsony, ami amellett, hogy a szeretet ünnepe, egyben az év azon időszaka, amikor még a szokásosnál is többet lógunk a készülékeinken. Legyünk ezúttal tudatosabbak, tegyük félre, tartsunk képernyőmentes napokat, és szerezzük vissza a gondolataink feletti irányítást.

Ha tetszett ez a cikkünk, kérlek olvasd el ezeket is:

Biztonságban a neten

Csak görget? Nagyobb veszélyben van, mint gondolnád!

Boldog család

Képernyőidő újragondolva

Hasznos volt?