Biztonságban a neten
2025. 02. 03.
A magyarok többsége – a 16-74 év közötti korosztály 88%-a, KSH 2023 Helyzetkép – napi szinten használja a netet, szörfözik, chatel, ügyet intéz, vagy épp görgeti a social platformok végtelenbe vesző posztjait. Az online tér, csak úgy, mint a fizikai valóságunk, egyszerre kínál tengernyi szuper dolgot és legalább annyi agyzsibbasztó marhaságot. Ha a jókra gondolunk, óriási könnyebbség, hogy nem kell sorba állnunk a postán, hiszen az iCsekk appban pár kattintás, és befizethetjük a közmű számlákat, otthonról bankolhatunk, nyelvet tanulhatunk, vagy tulajdonképpen bármit, foglalhatunk időpontot az orvoshoz, kiélhetjük a kreativitásunkat, szerkeszthetünk fotót, zenét, filmet, elintézhetjük a bevásárlást, sőt, az AI akár azt is megmondja nekünk, mit főzzünk a családnak, ha ügyesen felvázoljuk előtte a paramétereket. Vannak, akiket már az első példánál elveszítettem, az AI említésére pedig valószínűleg még többen érzik úgy, hogy kikattintanák a cikket.
Egész egyszerűen azért, mert nem látjuk mindannyian ugyanúgy a technológiában rejlő lehetőséget. Nem azért, mert szkeptikusak, rögzült szemléletmódúak vagyunk, akik azt állítják, „régen minden jobb volt”, hanem egyszerűen nem ismerjük eléggé a technológiát ahhoz, hogy valóban kihasználjuk a benne rejlő potenciált.
Digitális érettség. Ez a kifejezés az elmúlt évek egyik leghangzatosabb szókapcsolata. A nagyvállalatok már jó ideje mérik azt, hogy a náluk tevékenykedő munkaerő hogyan és mi mindenre használja a technológiát. Minél sokrétűbb ismeretekkel rendelkezik egy munkavállaló, annál nagyobb sikereket érhet el egy cég. De mit jelent ez a hétköznapi ember szintjén, aki nem techvállalatok irodatereiben tölti a mindennapjait, hanem kenyeret dagaszt, gyógytornát tart, mozdonyt vezet, a katedrán áll vagy kürtőskalácsot süt a budapesti Boráros téren álló bódéban? Mára egyértelmű, hogy mindannyiunk személyes érdeke, hogy minden nappal egy picivel többet tudjunk arról, hogyan fordíthatjuk előnyünkre a digitálist. Hiszen időt spórolhatunk vele, amit végül a szeretteinkkel tölthetünk, vagy akár előrébb léphetünk az életünkben, hogy könnyebben vegyük a mindennapok akadályait.
Régi mondás, hogy aki lemarad, az kimarad. Mára ez annyiban módosult, hogy aki lemarad, az pórul jár, naponta veszít időt, lehetőséget és akár pénzt is. A fentebb említett digitális érettséget mérő mutató négy ismeretszintet határoz meg, és mind a négyet négy digitális felhasználói szakterület ismeretén keresztül méri.
- Nincs digitális ismeret, ha az információs, kommunikációs, problémamegoldó és szoftverismeretek mind hiányoznak, mind a 4 értékelhetetlen.
- Alacsony szintű digitális ismeret, ha a 4 terület közül 1, 2 vagy 3 tetszőleges terület ismeretei teljesen hiányoznak, de egy terület értéke nem egyenlő nullával, tehát alacsony szintű, átlagos vagy átlag feletti.
- Átlagos szintű digitális ismeret, ha a négy terület közül egyik sem egyenlő nullával (tehát mind a négy alacsony, átlagos vagy átlag feletti ismeretszint), de legalább egy alacsony szintű.
- Átlag feletti szintű digitális ismeret, ha mind a négy felhasználói szakterület eléri az átlagos szintet.
- Információs ismeretek: fájlokkal és mappákkal kapcsolatos számítógépes műveletek, internetes információszerzés e-közigazgatási, e-kereskedelmi, e-egészségügyi témákban.
- Kommunikációs ismeretek: e-mail használata, közösségi oldalak használata, internetes telefonálás használata, saját tartalmak feltöltése.
- Problémamegoldó ismeretek (információs és életviteli problémák megoldása interneten): fájl- és mappaműveletek, szoftver telepítése, szoftver-, programbeállítás módosítása, internetes vásárlás, eladás, online tanfolyamok végzése, online tananyag használata, online kommunikáció online tanfolyami tanárral, internetes banki szolgáltatások használata.
- Szoftverismeretek: szövegszerkesztő szoftver használata, táblázatkezelő program használata, képek, video-, hangfájlok szerkesztése szerkesztőprogrammal, prezentáció készítése, kód írása programnyelven táblázatkezelő programban, fejlett programfunkciók használata.
A négy szint és a szakterületek ismeretében lehet némi fogalmunk arról, hogy hogy állunk a digitális érettséggel, de az már egy nehezebb dió, hogy miként fejleszthetjük magunkat. A Magyar Telekom és persze a Hello Szülő is segítséget szeretne adni ebben, tartsatok velünk továbbra is egy digitálisan érettebb jövőért.
Okosabb hétköznapok
Okosabb hétköznapok
Hasznos volt?