Tanulás, fejlődés
2024. 06. 10.
Mindannyian emlékszünk a saját gyerekkorunkra, amit többnyire a gondtalan jelzővel illetünk. Ezzel szemben a vak is látja, hogy a mai gyerekeken sokkal nagyobb a nyomás, hiszen ezerszer több az elvárás feléjük. Sopánkodhatunk a problémán, de helyette inkább tegyünk valamit. A Lego is így gondolkozott, legújabb kampányában hírességek bevonásával arra ösztönzi a gyerekeket és persze szüleiket, hogy hozzák vissza a szabad játék örömét.
Play is Your New Superpower – azaz "A játék az új szupererőd" címmel elindult kampánnyal arra ösztönzik a családokat, hogy koncentráljanak többet a játékidőre, és adjanak alkalmat a gyerekeknek arra, hogy olyan gondtalanok legyenek, mint amilyenek annó ők voltunk. A márka felmérése szerint a gyerekek átlagosan a hetük mindössze 2%-át, azaz összesen 7 órát töltik játékkal. Minden harmadik gyerek még ennél is kevesebbet játszik, hetente összesen kevesebb mint három órát.
Miért fontos ez?
„A játék lehetővé teszi a gyermekek számára, hogy megéljék a kreativitásukat és közben fejlődik a képzelőerejük, ügyességük, valamint a kognitív képességeik és EQ-juk is" - írja Kenneth R. Ginsburg, MD, MSEd, az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia által közzétett tanulmányban. „A játék elengedhetetlen az agy egészséges fejlődéséhez. Játszás közben a gyermekek már nagyon korán bekapcsolódnak az őket körülvevő világba.” Mindennek tetejében a játék arra is megtanítja a kicsiket, hogyan dolgozzanak együtt másokkal és hogyan oldják meg a konfliktusokat.
„A gyerekek akkor fejlődnek, amikor játszanak” - mondja Dr. Sara Baker, a Cambridge-i Egyetem Játék az oktatásban, fejlődésben és tanulásban kutatóközpontjának fejlődéspszichológiai és pedagógiai professzora. „Kevés más olyan tevékenység vagy élmény létezik, ami ilyen összetett módon formálja a gyerekeket. A játékon keresztül „szupererőket" fejlesztenek - olyan készségeket, mint a kommunikáció, az önbizalom, a csapatmunka és a kreativitás, amelyek segítenek az iskolában való boldogulásban, és az életre is felkészítik őket. A legfontosabb azonban, hogy a játék szórakoztató. Összehozza a családokat, a közösségeket."
A kampány keretében készült kutatásból kiderült, hogy a szülők 70%-a a szabad játékkal szemben inkább különféle teljesítményalapú tevékenységek végzésére sarkallja a gyerekét, mint amilyen a nyelvtanulás vagy a sport. Sőt, a megkérdezett szülők 57%-a mondta azt, hogy az elmúlt években még több teljesítményalapú programra, szakkörre íratta be a gyermekét. Elsőre úgy tűnhet, hogy ez jó ötlet, a szakértők viszont nem így látják.
„Fontos lenne felismernünk, hogy a gyerekeinknek rengeteget adunk azzal, ha lehetőséget kapnak a játékra. Ha ezt figyelmen kívül hagyjuk, akkor a most felnövő generáció fiatal felnőtt korára nélkülözni fog egy rakás létfontosságú készséget” - mondta Alero Akuya, a Lego csoport márkafejlesztésért felelős alelnöke. „A kampánnyal az a célunk, hogy átformáljuk a felnőttek szemléletét a játékról, és bátorítsuk őket arra, hogy újra keressék és találják meg a játszás szerepét a családi életben. Ugyanolyan fontosnak kell tekintenünk a játékot, mint az esti meseolvasást, vagy a helyes táplálkozást."
Ha tetszett ez a cikkünk, akkor olvasd el ezeket is:
6 kreativitásfejlesztő app gyerekeknek
Ezek a skillek lesznek fontosak a gyerekednek a jövőben – spoiler: nem a kódolásra gondolunk
10 tipp, amivel feldobhatod a hétköznapokat
A kütyüzés miatt is lehet válogatós a gyerek
Hasznos volt?