cikk

Biztonságban a neten

2025. 04. 11.

Bevállalósság vagy életveszély?

Egy hajszál választja el az önkárosító és szellemes kihívásokat egymástól. Segítsünk a gyerekeknek különbséget tenni!

  • A kihívások forradalmát éljük.
  • Mik a digitális tér csábításai és veszélyei?
  • Mi a szülő szerepe a prevencióban?

A nyári szünetben unatkozó fiataloktól indultak, mára pedig országokat átszelve vették át az uralmat, és mozgatnak meg változó korú embereket a social médiában a különböző kihívások. Ezek között vannak igazán jópofák, viccesek, sőt tanító jellegűek is, azonban egyre több olyannal is találkozunk, amelyek komoly veszélyt jelentenek a vállalkozó kedvű fiatalokra. A klasszikus jeges vödör kihívás valószínűleg mindenkinek ismerős. Talán ez volt a futótűzként terjedő challenge-k előszobája, ami eredetileg adománygyűjtésre buzdított, és jó esetben nem járt nagyobb kockázattal, mint egy megfázás. Azonban hol a határ a még ésszerű figyelemfelhívás és a súlyos baleset- vagy életveszély között? A hírnévért cserébe tényleg bármit? Az okok ennél mélyebbre vezetnek.

Challengek a szótanulástól az ájulásig

Egymáshoz kapcsolódni a világhálón és megosztani az érdeklődési körünket, tehetségünket és ugyanerre buzdítani másokat is, elsőre teljesen veszélytelen, szinte már kedves dolognak hangzik. Így igaz ez például a Könyv Kihívásra, aminek az olvasás népszerűsítése a célja, vagy akár a 7 napos Szótanulásos Kihívásra. A különböző ügyességi és erőpróbáknál már más a helyzet, hiszen ezek többnyire nem átlagos aktivitású személyeknek lettek kitalálva, így a baleset kockázata is nő. Mégis a legveszélyesebb kihívások ugyanúgy két kattintásra vannak a gyerekektől, mint az ártalmatlan társaik. A skála pedig a durvától – mint például a dezodor challenge, amikor gyerekek spray-vel égetik magukat égési sérülést okozva – a halálosig terjed. Ilyen a már több életet kívánó Blackout kihívás, ahol a résztvevők ájulásig fojtogatják magukat. A FOMO című filmben még több ehhez hasonló szörnyű bátorságpróbát láthatunk, amik már a bűncselekmények fogalmát is kimerítik, miközben a film hűen ábrázolja a jelenség mögött megbúvó lelki tényezőket.

Modern szórakozás tinikre szabva

A prímet a közösségi oldalak közül a TikTok viszi a kihívások terén. A főként Z és alfa generációt megszólító platform több milliárdos nézettségű és a kutatások alapján a 40-es és afölötti korosztály egyre inkább kezd kiszorulni az oldalról. Sok szülő tehát azon túl, hogy ez a táncolós, éneklős alkalmazás, nem sokat tud az információáradatról és az ott zajló korántsem ártalmatlan szórakozásról. Azonban, amiről nem tudunk, az ellen megvédeni sem tudjuk a gyerekeinket. Holott lenne mitől: a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság friss vizsgálata szerint a gyerekek egyharmadát kérték már meg, hogy vegyen részt valamilyen kihívásban. 38%-uk pedig látott már olyan challenget, ami a teljesítő számára veszélyes lehetett. Na, de miért a kamaszok az elsődleges célpontjai a netes kihívásoknak? És vajon milyen motiváció ösztönözhet egy gyereket, hogy puszta „bátorságból” bevegyen egy esemény utáni tablettát vagy megegyen egy mosókapszulát?

Tudjuk, hogy rossz, mégis vágyunk rá?

A tinédzserek prefrontális kérge, azaz a döntésekért felelős agyrésze még éretlen. Ez megmagyarázza, azt a súlytalanság érzést, ami hátráltatja őket a kockázatok mérlegelésében. Hatalmas mozgatóerő ugyanakkor a veszély csábító ereje, ami dopaminlöketet generál. A már említett blackout kihívásnál például az ájulás előtti pillanatban a vér az agyba tódul, ami eufória érzést vált ki. Ez egyfajta függőségi állapotot is létrehozhat. Ugyanakkor a csoportnyomást és a valahova tartozni vágyást sem hagyhatjuk ki, amit a like-ok, a figyelem és a népszerűség csak tovább fokoznak.

A fiatalok tehát tapasztalatlanságukból adódóan rendkívül védtelenek a digitális térben. Azonban nem engedhetjük, hogy az óvatosságot szögre akasszák. Szülőként időt kell kerítenünk arra, hogy közelebb kerüljünk a tinik online világához. Ezt több módon is megtehetjük: családi beszélgetésekkel, közös filmnézéssel a témában (pl. The Social Dilemma), felvilágosítással az egészséges és káros dopaminforrásokról és a kritikus gondolkodásra ösztönzéssel is. A lényeg, hogy elfogadó és támogató társai legyünk a gyerekeknek ebben az online és offline kihívásokkal teli világban.

Ha tetszett ez a cikkünk, akkor olvasd el ezeket is:
Social media profilt szeretne a gyerek? Ezeket beszéljétek át előtte!
Oscar-díj vagy ötszázezer követő? - A gyerekpszichológus szerint nem az a baj, ha a fiatalok influencerek akarnak lenni
Mik azok a rövid online videók, amiket órákig néz a gyereked?

Hasznos volt?