cikk

Tanulás, fejlődés

2025. 04. 16.

Tizenéves lányok 16 lépéses szépségápolási rutinnal?

Ne engedjük, hogy a gyermekeket elvigyék a TikTok trendek!

Nagyon úgy tűnik, hogy a közösségi média szépségápolási őrülete már a kiskamasz (vagy még fiatalabb) lányokat is elérte. A 7-12 éves alfa generáció tagjai ugyanis sikerrel győzik meg a szüleiket, hogy igenis szükségük van arra a ránctalanító szérumra, hámlasztóra és sminkpalettára, amit a kedvenc TikTokkerük használ. Sőt, úgy járnak a Sephora nevű, külföldön népszerű kozmetikai lánc üzleteibe vásárolni, mintha játékboltba mennének. Ők a Sephora gyerekek, akikre természetesen a legnagyobb szépségipari cégek is felfigyeltek.

Ezt olvasva talán sokan felhúzzák a szemöldöküket, különösen annak a generációnak a hölgy tagjai, akiknek – hozzám hasonlóan – még körbejárt általános iskolában az osztályfőnöke, és ha ki volt lakkozva a körme, azonnal lemosatta. Míg mi akkoriban maximum a cumi medálos nyakláncokon, lambada szoknyákon és a Barbie babákkal való játékon keresztül éltük meg bimbózó nőiességünket és kíváncsiságunkat, addig a mostani 7-12 éves kislányoknak nemcsak, hogy komplett szépség- és sminkrutinjuk van, de sokan közülük influenszerként osztják tanácsaikat a témában a többmilliós követőbázisuknak.

Ugyanazt a tartalmat fogyasztjuk

A 2010 után született gyerekek az alfa generáció tagjai, akik az első digitális nemzedék, nem véletlenül nevezik őket iPad-generációnak is. Lételemük az online jelenlét és az ottani trendek követése. Nem azzal van a gond, hogy őket is érdeklik a kozmetikumok vagy a sminkek, minket is érdekeltek. A probléma inkább az, hogy a kezükben a telefon vagy az iPad, és gyakorlatilag ugyanazt a tartalmat fogyasztják, mint a huszon-harmincéves nők. Ők is végignézik a „készülj el velem” és „íme, az 5 legjobb ránctalanító hatóanyag” videókat, és mikor azt látják, hogy egy termék szinte vírusként terjed és mindenhol szerepel, vágyni kezdenek rá. Ha belegondolunk, még sokszor nekünk felnőtteknek is nehéz ellenállni, és tudatosan kezelni ezeket a vágyakat, hogy tudná egy még kamaszkor előtt álló kislány? Különösen, ha az iskolában is az a trendi az osztálytársak előtt, ha neki is ott vannak a fürdőszobapolcon azok a bizonyos menő termékek.

Mi volt előbb, a tyúk vagy...?

Még hatásosabb a csábítás, ha hasonló korú kislányok ajánlanak termékeket a korosztályuknak. Annak ellenére, hogy a TikTok elvileg 13 év alatt nem használható, már az felvet kérdéseket, hogy akkor mégis, hogyan szerepelhetnek rajta 7-8 éves TikTokkerek, akiket a legnagyobb márkák szponzorálnak? Ezeknek a kislányoknak a szülei feltehetőleg örülnek, ha a gyerekük kvázi „kreatívan” lefoglalja magát vagy – tovább megyek – bőszen támogatják a pénzkereseti forrásként működő influenszerkedést korra való tekintet nélkül, hiszen a családi kassza gyarapszik belőle. Habár Magyarországon Sephora ugyan nincs és olyan mértéket sem ölt a jelenség, mint Amerikában, nálunk is egyre fiatalabb korban kezdenek sminkelni a lányok és olyan termékeket használni, amikre ennyi idősen semmi szükségük. Sőt, mi több, akár árthatnak is a bőrüknek a használatukkal.

Tisztítás, hidratálás, fényvédő

„A Sephora kids jelenség jogi és pszichológiai kérdéseket is felvet a gyerekmunka és a kislányok önértékelésének torzulása kapcsán, de ha csak a bőr aspektusából vizsgáljuk a dolgot, akkor is meglehetősen ártalmas lehet – kezdi dr. Gyöngyösi Nóra PhD bőrgyógyász, kozmetológus. – Egy gyereknek alapvetően nincsen szüksége sok termékre. Ha reggel-este letisztítjuk a bőrét egy érzékeny vagy gyermek bőrre kifejlesztett arclemosóval, és utána hidratáljuk egy szintén gyengéd hidratáló krémmel, napsugárzás esetén pedig fényvédőzzük, az bőven elég. Amennyiben 13-14 évesen felütik a fejüket a pattanások, akkor orvosi felügyelet mellett elkezdhetünk bevezetni egy-két célzott hatóanyagot, de divatból megvásárolt drogériás vagy egyéb hámlasztókra, netán retinolra ekkor sincs szükség, sőt kifejezetten káros lehet a használatuk. Ránctalanítás vagy ráncmegelőzési céllal 25 év az a kor, ami felett van létjogosultsága a különféle anti-aging hatóanyagok használatának. Ezt azért fontos komolyan venni, mert ha egy gyerek már 8-10 évesen bombázza a bőrét erős aktívokkal, azzal hosszabb távon növeli a kockázatát a különféle irritációknak, allergiáknak vagy akár az ekcéma kialakulásának. Évekkel később olyan reakciókkal és tünetekkel szembesülhet, amiknek nem érti majd az okát. Mindemellett a bőr természetes öregedési folyamatát is felgyorsíthatja, így épp ellenkező hatást ér el, mint amit szeretett volna” – magyarázza.

A bőrgyógyász a szülők felelősségére is felhívja a figyelmet, akiknek azt tanácsolja, ne engedjék, hogy a gyermeküket elvigyék a TikTok trendek. Egy tusfürdő, arclemosó vagy hidratáló esetén van egy kis rugalmasság, hogy a kiskamaszunk válogasson a boltban, de különféle szérumokat és egyéb készítményeket nem kell megvásárolnunk neki. Kaphatóak kimondottan kislányoknak készült sminktermékek is, amikkel kedvére szépítkezhet, semmi szüksége a felnőtteket célzó szemhéjpalettákra és rúzsokra. Mindezt kedvesen és határozottan beszéljük meg vele, a miérteket elmagyarázva. Emellett pedig igyekezzünk felvértezni kellő önbizalommal és tudatossággal, hogy a mértéktelen fogyasztásra ösztönző közösségi médiában látottakat is a helyén tudja kezelni.

Szerző: Jaksa Petra

Ha tetszett ez a cikkünk, kérlek olvasd el ezeket is:

Okosabb hétköznapok

3 tipp, hogy ne legyen mumus a mesterséges intelligencia

Biztonságban a neten

Oscar-díj vagy ötszázezer követő? - A gyerekpszichológus szerint nem az a baj, ha a fiatalok influencerek akarnak lenni

Hasznos volt?